Can the criminals really be rehabilitated? – an article – Matura exam

Can the criminals really be rehabilitated? – an article – Matura exam

Dzień dobry wszystkim!

Dzisiaj przed nami trochę bardziej formalny post. Powrócimy do tematu wypracowań maturalnych i zajmiemy się pisaniem artykułu publicystycznego – jednego z możliwych form wypowiedzi na egzaminie z języka angielskiego, na poziomie rozszerzonym.

Ostatnio opisywałem na czym polegają formy pisemne na maturze z języka obcego oraz przedstawiłem schemat tworzenia eseju z własną opinią. Jeżeli ktoś z Was jeszcze nie czytał tego wpisu, to jak najbardziej zapraszam do zapoznania się z tą treścią :).

A więc zaczynamy!

Jak zacząć pisanie?

Przede wszystkim, przeczytaj dokładnie polecenie. Zrób to na spokojnie, nawet kilka razy. Czasu jest wystarczająco sporo. Pamiętam, że ja zawsze odczuwałem lęk, że nie zdążę z niczym na egzaminach, a po każdym teście pisemnym wychodziłem przed końcem wyznaczonego czasu. Tak więc strach ma wielkie oczy!

Zanim zaczniecie korzystać z czystopisu, zróbcie schemat wypracowania w brudnopisie. Napiszcie sobie, co musi zawierać dana forma wypowiedzi i „odhaczajcie” elementy, które wykonaliście. Ułatwi i zorganizuje Wam to pracę w stresie.

Zrób w brudnopisie listę argumentów, które masz zamiar użyć w wypracowaniu. W momencie stresowym możesz mieć kilkanaście myśli na minutę, wiele pomysłów, które po chwili możesz najzwyczajniej zapomnieć – a to spowoduje jeszcze większą panikę. Zapisuj wszystkie swoje pomysły i wybierz z nich najciekawsze i najbardziej przekonujące.

Pamiętaj, aby na końcu, po napisaniu, przeczytać jeszcze raz swój tekst. Dla świętego spokoju możesz to zrobić nawet kilka razy. Jeśli nie jesteś pewny jakiegoś zwrotu, wyrazu – zastąp go innym (które znasz i kojarzysz lepiej).

Możesz także wykonać listę słówek i zwrotów, które chciałbyś/chciałabyś wykorzystać w wypracowaniu. Taką listę przykładowych przydatnych zwrotów w wypracowaniach znajdziesz u mnie na stronie internetowej, w sklepie internetowych. Serdecznie zapraszam!

An article – artykuł publicystyczny

Maturzysta wymyśla tytuł swojego artykułu, we wstępie zarysowuje temat wypowiedzi, a w rozwinięciu także przekazuje czytelnikom artykułu swoją myśl na ten temat. Uczeń w zakończeniu krótko podsumowuje całe wypracowanie. Takie trochę podobne do eseju z własną opinią, tylko tutaj należy zatytułować swój tekst i zabawić się w redaktora gazety, który pisze do szerszego grona odbiorców – tekst musi zachęcać do czytania – tak jak w gazecie.

Zapoznajmy się z poleceniem:

Ostatnio wziąłeś udział w wykładzie Petera Ouko na TEDGlobal 2017 dotyczącym rehabilitacji więźniów. Napisz artykuł do gazety, w którym przedstawisz problem osadzonych i pomysły na rozwój resocjalizacji. Przedstaw i uzasadnij swoją opinię na ten temat.

Tematem jest rehabilitacja/resocjalizacja więźniów.

W jaki sposób mamy się wypowiedzieć na dany temat?

Musimy napisać artykuł, w którym przedstawimy i uzasadnimy opinię na podane przez autorów polecenia-klucze.

Pierwszym poleceniem do wykonania jest: przedstawienie problemu.

Drugim zadaniem jest: przedstawienie pomysłów na rozwój resocjalizacji więźniów.

Jak zauważyliście, wszystko to rozwinąłem na podstawie samego polecenia. Tak jak już wspomniałem. Gdy treść wydaje wam się niejasna, możecie podejść do przeczytania tego zadania kilka razy. Podkreślajcie i zaznaczajcie sobie słowa-klucze, które narzuca autor – tak jak ja, zaznaczyłem na czerwono wszystkie istotne elementy polecenia, które należy zrealizować, aby otrzymać maksymalną ilość punktów.

A tutaj mój przykładowy tekst:

THE RIGHTEOUS IN THE UNJUST WORLD        

Pathology, bars, and tattooed murderers who have been punished in accordance with local law – this is our prison which we created in our minds. A plethora of our society perceives this place according to criminal films, books, or urban legends. Seldom do we realise how a jail exactly looks like. Those people have own families and live around us, but some of them are unjustly accused. Every year the amount of innocents in prisons is growing up. Why are they sentenced? What is the reason for it? These questions are crucial in my article. Would I like to state my opinion which is based on the speech of Peter Ouko at TEDGlobal in 2017.    

Peter Ouko told us a story about an innocent man who spent 18 years in a Kamiti Prison in Kenya – one of the worst jails in the world. The conditions were harrowing and hair-raising. This person constantly was thinking about injustice in his country. During this performance, Peter Ouko admitted to having been an inculpable man. He started mobilizing his colleagues in this prison to write letters to the Judicial Service Commission. His motivation and engagement contributed to work under the constitution. Furthermore, Peter Manson Ouko met Alexander McLean – a young graduate from the United Kingdom – who trusted innocents and he decided to help to found the library for prisoners in Kenya. The 20-year-old student gave a chance to Peter Ouko to study and graduate the programme of the University of London. In this way, he was able to push his boundaries and increase knowledge. The guiltless man made a decision to assist people in prison and show others access to justice. He sometimes felt that he could not manage to do that, but he was remembering Martin Luther King’s maxim: “If you can’t fly then run if you can’t run then walk if you can’t walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward”. After being in two minds, he was able to support others again. He had an urge to change the society. Nowadays, he has a mission to encourage others in helping inmates, to show them the right way. Without a doubt, all together around the world, we are able to change the justice system for better.   

The innovations such as libraries, workshops, cultural events, and meetings with psychologists in the prisons should ensure the deprived of freedom a much better start in the future after dispensation. Those people must be able to be found in the society. Spending a few years in custody could cause a lot of mental distress – sleep disorders, crying, nervous problems, or depression. Without any help from a specialist the inmates could trust nobody anymore – this may cause social anxiety disorders. In libraries, prisoners can read a lecture, identify with a character, and relax or find the answer to their problems. Moreover, they could develop very freely – learning languages, history, physics, or philosophy would assist the prisoners with a view to looking for a job.   

These days the problem of injustice and inequity is well-known, common all over the world, for instance: Turkey – Taner Kiliç, Egypt – Hanan Badr El-Din, Russia – Ojub Titijew or the United States of America – Guantanamo Bay detention camp. The custody is mainly associated with a political regime and the restrictions on freedom of speech. People demand access to free public media or they fight to protect their cities, neighbourhoods, or families. Year after year, a lot of organisations and campaigns – for example, Amnesty International or Human Rights Watch – attempt salvage inmates of the fiendish politics. Those associations coax people into writing petitions for the dispensation of the innocents. In Poland, you could do this by the form on the organization’s website or by sending a handwritten letter to the address of the association. Two years ago, the Polish wrote over 356 000 letters – in this way Muhammad Bekzhanow was resuspended in February 2017. My friends, who took part in this event, praised the organisation of this happening and said that it was an extremely positive feeling when you were able to help someone. You will never know that you will need a helping hand.    

All things considered, I strongly believe that by assuming a proactive attitude and working together with associations we are able to assist innocents all over the world. Halina Grynberg – a Polish woman deported to Siberia, with whom I had an interview in secondary school, said: „I experienced the Russian regime – the worst moment in my life. I was exhilarated that the countrymen had helped me and I did not have to go through that again.”

Michał Matuk

Trzymam kciuki za wszystkich tegorocznych maturzystów. Ten okres jest dla was na pewno podwójnie stresujący, ze względu na epidemię. Natomiast sądzę, że z moją pomocą i pokazanymi przeze mnie wskazówkami powiedzie Wam się na tegorocznym egzaminie!

Do następnego wpisu!

Cheers!

0 0 głos
Oceny artykułu
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz o tym wpisie? Zostaw komentarz!x
()
x