Matura 2020 – How to cope with grammar exerecises?

Matura 2020 – How to cope with grammar exerecises?

Cześć wszystkim!

Zgodnie z zapowiedzią obecnego rządu, Matura 2020 zbliża się wielkimi krokami, co może powodować stres wśród niektórych zdających, a w obliczu sytuacji, jaką jest panująca pandemia, niepokój może być dwukrotnie spotęgowany.

Pomyślałem sobie, że bardzo fajnym wpisem byłoby przedstawienie typów zadań dotyczących zagadnień gramatycznych, na egzaminie pisemnym z języka angielskiego.

Mam wrażenie, że moje rady, pomysły i zebranie wszelkich informacji w jedno miejsce pomoże Wam okiełznać (chociaż trochę) lęk i strach, a także oswoicie się z tym, co może Was spotkać w arkuszu już 10 czerwca.

Zapraszam Was do czytania, a także wszystkim zainteresowanym polecam zajrzeć do sklepu internetowego na tej stronie. Można tam znaleźć materiały, które bardzo przydadzą się do Waszego egzaminu.

Ostatnio także opisywałem na czym polegają formy pisemne na maturze z języka obcego. Jeżeli ktoś z Was jeszcze nie czytał tego wpisu, to jak najbardziej zachęcam do zapoznania się z tą treścią :).

Typy zadań na maturze pisemnej z języka angielskiego

Zacznę od samej budowy arkusza. Zadania ustalane są w tej samej konfiguracji; są podzielone na pewne grupy:

  • zadania na rozumienie tekstu słuchanego (zadania na słuchanie) – znajdują się na początku arkusza. Od tych zadań rozpoczniecie kilkugodzinną przygodę z testem. Te polecenia są zadaniami zamkniętymi typu:
    • prawda-fałsz (czy dane zdanie jest zgodne, czy niezgodne z treścią nagrania),
    • wybór poprawnej odpowiedzi (A, B, C),
    • „na dobieranie” (do podanych wypowiedzi należy dobrać odpowiednie zdanie, sformułowanie, pasujące do odtworzonego nagrania – tutaj zazwyczaj jest to te zadanie, w którym wypowiada się kilka osób, a zdający musi wskazać, które zdanie najlepiej opisuje sytuację z nagrania).
  • zadania na rozumienie tekstu pisanego (zadania na czytanie z pytaniami do tekstów). Te przygotowane przez autorów egzaminu ćwiczenia znajdują się zaraz po elemencie ze słuchaniem. Tutaj również wyróżniamy zadania:
    • prawda-fałsz,
    • wyboru poprawnej odpowiedzi,
    • „na dobieranie”.
  • zadania na znajomość funkcji środków językowych (zadania sprawdzające znajomość słownictwa i gramatyki). Tutaj – w zależności od poziomu egzaminu – możemy wskazać:
    • poziom podstawowy (zadania zamknięte):
      • prawda-fałsz,
      • wyboru poprawnej odpowiedzi,
      • „na dobieranie”.
    • poziom rozszerzony (zadania zamknięte i otwarte):
      • prawda-fałsz,
      • wyboru poprawnej odpowiedzi,
      • „na dobieranie”,
      • uzupełnianie luk (puste miejsca – luki [ang. „gaps”] – w tekście należy uzupełnić jednym, pasującym wyrazem),
      • parafraza zdań (podane zdanie należy przekształcić, używając wskazanego słowa obok, pamiętając o zachowaniu tego samego kontekstu i znaczenia zdania),
      • słowotwórstwo (podane słowo w nawiasie należy tak przerobić i przekształcić, aby pasowała logicznie i gramatycznie do podanego tekstu lub zdania),
      • tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy (zdanie występujące po polsku należy przetłumaczyć na język angielski, pamiętając o poprawności gramatycznej),
      • układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych (z podanych słów w nawiasie należy ułożyć zdanie, używając odpowiedniej konstrukcji lub czasu – tutaj znowu liczy się poprawność gramatyczna).
  • wypowiedź pisemna (wypracowanie) – ostatni typ zadania w arkuszu. Ten, został przeze mnie szczegółowo opisany w poprzednich wpisach – odnośniki przypięte u góry :). Zapraszam!

Po przeczytaniu wymienionych przeze mnie typów, jak pewnie się domyślacie, „zadania z gramy” to właśnie zadania na znajomość środków językowych.

W dzisiejszym wpisie chciałbym najbardziej poruszyć temat ogólnego radzenia sobie z tymi zadaniami. Szczegółowe przykłady i ćwiczenia ze słowotwórstwa, parafrazy i uzupełniania luk, bo te – moim zdaniem (a także sądząc po corocznych sprawozdaniach i wynikach opracowanych przez CKE) – sprawiają najwięcej problemów maturzystom, postaram się przedstawić już w następnych wpisach dotyczących matury – również zachęcam do odwiedzin strony.

Jak okiełznać zadania na znajomość funkcji językowych?

  • Zapoznaj się z treścią polecenia – przeczytaj je na pewno,nawet kilka razy. Wielokrotnie zdarza się, że autorzy matury specjalnie wstawiają do treści zadania takie słowa-klucze jak: „spośród 5 podanych słów, 2 nie pasują do całości”, „które zdania są fałszywe„, „które zdania nie pasują do fragmentu”. Z automatu jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych schematów, typów ćwiczeń przygotowanych przez przeróżne wydawnictwa i autorów podręczników do nauki języka. Natomiast, dla twórców z CKE, nic nie stoi na przeszkodzie, aby „odwrócić” wyrobiony schemat i chociażby zamiast podawania zdań prawdziwych, będziemy musieli wskazać zdania niezgodne z treścią.
  • Przeczytaj cały tekst, zapoznaj się z nim, bez zaglądania do wskazanych, pasujących odpowiedzi. Twój mózg lepiej będzie funkcjonował, gdy zmierzy się z czymś, co widzi po raz pierwszy. Wszelkie myśli skupią się nad jednym poleceniem, a Ty będziesz spokojny, że nigdzie nie odlatujesz swoimi refleksjami. Zapoznaj się z ogólną tematyką, słownictwem.
  • Po zapoznaniu się z tekstem, przyjrzyj się podanym odpowiedziom i informacjom w nawiasach (w przypadku zadań otwartych). Nie analizuj dogłębnie wszystkich konstrukcji, nie próbuj na siłę przypominać sobie całych trzech lat spędzonych na zajęciach i wyciągania odpowiedniego wspomnienia, które pomoże Ci rozpoznać metodę rozwiązania. Wrzuć najpierw na luz i ponownie daj czas swojemu umysłowi na zapoznanie się z ustalonymi przez twórców odpowiedziami/podpowiedziami. Mózg podświadomie sam zawęzi krąg, w którym ma sobie szukać odpowiedzi i sposobu na udzielenie poprawnej odpowiedzi.
  • Przystąp do pracy. Sprawdź, czy pytanie odnosi się do całości, akapitu, a może do jednego zdania lub fragmentu w tekście. Skup się nad tym jednym elementem. Zastanów się, czy pytają Ciebie o sens i kontekst tekstu, czy chodzi tutaj o słownictwo i gramatykę.
  • O co mnie konkretnie pytają? O konstrukcję gramatyczną i jakiś czas? Czy może o słowo? Przyimek? Rzeczownik? Czasownik? Powoli zacznij analizować wszystko jak Sherlock Holmes. W ciągu kilku godzin to Ty jesteś detektywem, a poszlakami są odpowiedzi i podpowiedzi w arkuszu.
  • Zwracaj uwagę, czy zdanie/słowo ma charakter pozytywny, czy negatywny – jeżeli znajduje się już w nim przeczenie („not”) albo jakieś słowo buduje cały obraz i nastawienie zdania o znaczeniu negatywnym, to pamiętaj, aby nie używać „nie” po raz kolejny. Prawidłowy szyk zdania, to klucz do rozwiązania zadania!
  • Jeśli na 100% jesteś pewny/pewna swojej odpowiedzi, przenieś ją do karty z rozwiązaniami. Pamiętaj, że takie nadmierne myślenie (ang. „overthinking”) nad poszczególnymi podpunktami treści może spowodować, że zaczniesz się plątać, denerwować i będziesz miał/a poczucie, że „a może pasuje tu inna odpowiedź?” (szczególnie na podchwytliwych pytaniach z poziomu rozszerzonego; później się okazuje, że odpowiedź była banalnie prosta, a przez plątanine myśli zdający gubi się w wyborze poprawnego rozwiązania). Jeżeli nie jesteś jednak przekonany/przekonana co do poprawności swojego rozwiązania, to odstaw na chwilę dane polecenie i przejdź do następnego i zluzuj. Podpunkt, który sprawił Ci najwięcej problemów zawsze możesz zostawić na później – zaznacz sobie wykrzyknik na marginesie, żeby pamiętać o niedokończonym zadaniu. W razie konieczności możesz zastosować metodę eliminacji. Wykluczaj niepasujące, Twoim zdaniem, przykłady.
  • Nie skupiaj się nad jednym słówkiem, którego nie znasz. Liczy się zrozumienie i rozgryzienie całości, fragmentu tekstu – odebranie właściwego kontekstu. Nie dołuj się myślami: „ja tu piszę egzamin, przeczytałem/am cały tekst, a nie wiem co znaczy tylko ten wyraz X”. Przestaw swoje myślenie, że przeczytałeś/aś cały tekst i poznałeś/aś go, a przecież jedno, niezrozumiałe wyrażenie nie zrobi różnicy przy dogłębnie rozszyfrowanym tekście na całą kartkę A4.
  • Czytaj jak najwięcej przed samym egzaminem. Nie zagłębiaj się aż tak w wkuwanie miliona stron słówek, siedzeniem po nocach nad książkami i tabelami gramatycznymi – zapamiętasz może jakieś 30%, a zmarnujesz 70% swojego czasu. Odpręż się lepiej nad jakimś serialem z napisami w języku obcym, weź książkę napisaną po angielsku (z tłumaczeniami na marginesie), posłuchaj ulubionych kawałków muzycznych i próbuj wyłapać jak najwięcej pozytywnych skojarzeń z pojedynczymi słowami, usłyszanymi/przeczytanymi zdaniami lub wyrażeniami, które zapadły Ci w pamięć. To po nie będziesz sięgał (pamięć krótkotrwała) w trakcie egzaminu. Ty masz się odprężyć i nie denerwować się. Nie możesz stresować się i dołować się, siedząc nad zadaniami, których jeszcze „nie zdążyłeś/aś przerobić”, bo „do matury X dni, a ja jestem w czarnej…”. Poprzez rozrywkę i relaks w języku angielskim też powtarzasz słownictwo i możesz zobaczyć, jak różne i ciekawe struktury gramatyczne są wkomponowane w zdania, a także w jakich sytuacjach i kontekstach są używane przez natywnych użytkowników języka. Co więcej, osłuchasz się z wymową i zauważysz, że wyłapujesz słówka, które wcześniej mogłeś/aś nie dosłyszeć w „niezrozumiałym brytyjskim/amerykańskim bełkocie”. To wszystko możesz później wykorzystać podchodząc do matury.
  • Zdaj sobie sprawę, że ćwiczyłeś/ćwiczyłaś przez całe 3 lata. Każdy sportowiec marzy, aby osiągnąć sukces i zdobyć medal na Igrzyskach Olimpijskich. Do zdobycia tego celu musi trenować – po to Igrzyska odbywają się co 4 lata. Uczestnicy nie ćwiczą i nie zaczynają przygotowań na miesiąc przed zawodami, ze względu na lęk przed kontuzją i zerowymi szansami na rekonwalescencję. Tak samo i ty – po to chodziłeś/aś do szkoły, wykonywałeś/aś prace domowe, aby po kilku latach ciężkiej umysłowej pracy zdobyć medal – certyfikat maturalny. Jeśli jesteś przed egzaminem, to pewnie masz już swoje świadectwo ukończenia szkoły – potwierdzenie, że zakończyłeś/aś edukację, naukę na poziomie średnim – teraz pozostaje czas oczekiwania na sam dzień otwarcia Igrzysk Olimpijskich dla Ciebie – 8 czerwca 2020.

Mam ogromną nadzieję, że zdołałem Wam trochę pomóc z maturą z języka angielskiego, a moje rady i wskazówki będą dla Was podporą i drogowskazem. Powodzenia! Zapraszam do kolejnych wpisów dotyczących egzaminu już wkrótce – zaglądajcie na stronę!

Have a nice weekend!

Cheers!

0 0 głos
Oceny artykułu
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz o tym wpisie? Zostaw komentarz!x
()
x