Matura 2020 – reading tasks

Matura 2020 – reading tasks

Witajcie!

Prawie za nami już 29 dni maja. Ten czas leci jak zwariowany…

Skoro zbliżamy się do egzaminów maturalnych, które odbywają się na początku czerwca, ogromnie pragnę pomóc wszystkim tegorocznym maturzystom (i nie tylko, ponieważ z tych porad skorzystać mogą wszyscy, którzy podchodzą do wszelkich egzaminów językowych i państwowych, a wśród nich są śmiałkowie, którzy pragną pogłębić swoją językową wiedzę, albo odstresować się poprzez czytanie sposobów, porad i ciekawostek na „okiełznanie” zadań w arkuszu).

Doprawdy powstało już kilka wpisów dotyczących matury z języka angielskiego, dlatego zapraszam wszystkich zainteresowanych do nadrobienia zaległości, a wszystkie osoby, które czytają wpisy na bieżąco, zachęcam do przeczytania dzisiejszej notki o zadaniach dotyczących tekstów pisanych na egzaminie maturalnym z języka angielskiego.

Dodatkowo niezmiernie polecam wszystkim zaangażowanym w pracę i chętnych uzyskania dobrego wyniku do zajrzenia do mojego sklepu na tej stronie internetowej. Znajdziecie tam wiele ciekawych, inspirujących, i można by rzec, niespotykanych materiałów, porad, które przydadzą się przed waszym egzaminem.

Miłego czytania!

Zadania na rozumienie tekstów pisanych

Zacznę od tego, że zadań z rozumienia przeczytanych wypracowań jest od 3 do 4 w arkuszu egzaminacyjnym. Jeden przeciętny tekst, czytanka – w całości – ma około 900-1600 słów. Wszystko zależy od poziomu matury. Na poziomie podstawowym, teksty są w większości adaptowane, czyli oryginalne wycinki wiadomości, artykuły, referaty są upraszczane językowo. Pojedyncze słówka, fragmenty zdań, wyrażenia i struktury gramatyczne zamienia się na bardziej przystępne i zrozumiałe dla odbiorcy – więc tutaj jest pocieszenie dla wszystkich zdających :). Nie ma się czego obawiać. Maturzyści podchodzący więc do obowiązkowego testu z języka obcego mają przed sobą teksty liczące od 900 do 1300 słów, natomiast uczniowie podejmujący się walki z arkuszem z poziomu rozszerzonego będą również napotkają na swojej drodze fragmenty adaptowane (w mniejszym stopniu niż na maturze podstawowej), ale liczące od 1300 do 1600 słów.

Jakie polecenia mogą pojawić się w arkuszu?

Przede wszystkim, poprzez teksty użytkowe w języku angielskim autorzy sprawdzają biegłe rozumienie języka czytanego, odbiór właściwego kontekstu i sytuacji językowej. Nie liczy się tutaj znajomość każdej konstrukcji gramatycznej, wszystkich słówek, czasów, czy skomplikowanych trybów. Zadania tyczą, przede wszystkim, zrozumienie myśli autora, osoby wypowiadającej się w wypracowaniu. Ważne jest skupienie się na poszczególnych faktach, planie wydarzeń, albo argumentach i przykładach podanych przez twórcę w przytoczonym fragmencie na maturze. Nie skupiajcie się więc na szczegółach – na zasadzie: czy ta konstrukcja gramatyczna z tym słówkiem jest odpowiednio dobrana do tego zdania?; czy przecinek w tym fragmencie jest uzasadniony? Postarajcie się zrozumieć tekst jako całość (kontekst) i zapamiętać o czym były poszczególne akapity. Jak najlepiej to zrobić? Po przeczytaniu opisz cały tekst, skróć go, streść w myślach w dwóch-trzech zdaniach, a następnie powtórz to samo z poszczególnymi akapitami. Twój mózg zarysuje sobie plan tekstu i pozwoli Ci później na zlokalizowanie precyzyjnych informacji, gdy zaskoczy Ciebie jakieś pytanie dotyczące wypracowania autora. Dlatego ważne jest skupienie się na czytaniu, nie odpływaniu myślami w momencie śledzenia oczami tekstu. Gdy poczujesz, że Twoje zmysły skupiły się na zupełnie czymś innym, przerwij czytanie, weź kilka głębokich wdechów, spójrz na początek akapitu i zacznij ponowne zapoznawanie się z nim. Nie stracisz poczucia, że nie rozumiesz sensu fragmentu i nie pogubisz się w odebraniu kontekstu.

Typy zadań na maturze

Są to zadania zamknięte:

  • wielokrotnego wyboru – potocznie: „A, B, C”, natomiast niektórzy preferują nazwę „strzelanka” :D; uczeń wybiera prawidłową odpowiedź,
  • prawda/fałsz – maturzysta dowodzi prawdziwości lub fałszywości stwierdzenia dotyczącego przeczytanego tekstu. Czyli należy określić, czy dane zdanie o wypracowaniu jest zgodne z treścią, czy wręcz przeciwnie,
  • na dobieranie – zdający dobiera np. nagłówek do fragmentu, akapitu albo właściwą część tekstu. Zazwyczaj podane jest więcej nagłówków, części do wyboru i one po prostu pozostają – nie pasują do żadnej luki i odpowiedzi.

Przykładowe teksty i pytania do tekstu

‚Southpaw’

‘Southpaw’ is an American drama film, directed by Antoine Fuqua. The film had its world premiere at the Shanghai International Film Festival on 15thJune, 2015.
The film is a story about a professional boxer – Billy Hope who interrupts a career, at his wife’s prompting. At a charity event Billy’s opponent – Miguel Escobar taunts Billy. Accidentally, the wife – Maureen is shot. The boxer begins abusing alcohol and drugs. He tries to commit a suicide by crashing his car. This causes him to lose custody of his daughter – Leila, who is put under care of Child Protective Services. It is shock for him. Billy Hope wants to be together with Leila and come back to the ring.
This film has an amazing soundtrack created by Eminem and the cast is really excellent. The actors present an absolutely unbelievable talent.  ‘Southpaw’ also has a weakness.  Some parts of the film are stodgy and wearying – the camera shows only one image in 1 minute.
In my point of view ‘Southpaw’ is worth seeing. The story of Billy Hope shows us that in your life we have got failures, but we should try to overcome it.

Michał Matuk

Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl literę A, B albo C.

  1. The text is mostly about:
    a) a film story.
    b) a film soundtrack.
    c) the director of a film.
  2. Billy was taken by shock because:
    a) had lost his chances to win a ring battle.
    b) his wife had split up with him.
    c) his daughter had been taken by government services.
  3. The author of the text thinks that film is:
    a) a blockbuster.
    b) a must-see.
    c) not worth recommending.

When I was 5 or 4 years old, I had a spectacle in my kindergarten. I took part in this performance, so I had to learn some poems and songs. I remember that I went on the stage, and suddenly I forgot the lines. I didn’t know what should I say. Everybody was staring at me. My kindergarten teacher was trying to help me with my poem, but I noticed nothing. I was petrified and appalled by the people in an assembly hall, and I even couldn’t move or figure out what to do. The audience were gossiping about me. Then, my kindergartner guided me to my class, and I was waiting for the end of the show. After all, I didn’t want to engage in any performance.

Michał Matuk

Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zaznacz „true”, jeśli zdanie jest prawdziwe lub „false”, jeśli zdanie jest fałszywe.

  1. The text is about the childhood. TRUE/FALSE
  2. The person was obliged to study some text for the performance. TRUE/FALSE
  3. The child was greatly applauded by the viewers in the kindergarten. TRUE/FALSE

Man makes money buying his own pizza on DoorDash app

1. ___
The owner of a pizza restaurant in the US has discovered the DoorDash delivery app has been selling his food cheaper than he does – while still paying him full price for orders.

2. ___
A pizza for which he charged $24 (£20) was being advertised for $16 on DoorDash – and when he secretly ordered it himself, the app paid his restaurant the full $24 while charging him $16. So, he ordered 10 pizzas, paid $160 and delivered them to a friend’s house.

3. ___
„I was genuinely curious if DoorDash would catch on – but they didn’t,” wrote Mr Roy. DoorDash did not respond to the request for comment, but Mr Roy said: „We found out that it was all the result of a ‚customer demand test’ by DoorDash.

adapted from BBC News, Zoe Kleinman

Przeczytaj tekst. Dopasuj właściwy tytuł (A–D) do każdej części tekstu. Wpisz odpowiednią literę w miejsca 1.–3. Uwaga: jeden tytuł został podany dodatkowo i nie pasuje do żadnej części teks tu.

A. Realising the delivery plan
B. It was a normal work day…
C. A market research
D. How does the app work?

Mam nadzieję, że wszystko jest przejrzyste, klarowne :). Drodzy zdający, maturzyści, śmiało, zachęcam Was do przedstawienia swoich odpowiedzi do zadań w komentarzu poniżej.

Zapraszam do obserwacji postów na stronie. Trzymam kciuki za Was na maturze i zachęcam do zaglądania na bloga przed egzaminem, w celu uzyskania nowych ciekawostek i porad w nowych wpisach przed Waszym testem.

Do następnej notatki na blogu!

Cheers!

0 0 głos
Oceny artykułu
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz o tym wpisie? Zostaw komentarz!x
()
x