Viruses – virus, bacteria – … ? O liczbie mnogiej w języku angielskim

Viruses – virus, bacteria – … ? O liczbie mnogiej w języku angielskim

Hello!

Cieszę się, że przede mną kolejny post – kolejne wyzwanie, które sobie stawiam, jeżeli o prowadzenie tej strony. Niezmiernie jestem uszczęśliwiony, że statystyki pokazują mi, że jednak jest zainteresowanie moją domeną i ktoś tutaj zagląda.

Dzisiaj postanowiłem zająć się gramatyką, a mianowicie liczbą mnogą rzeczowników w języku angielskim.

Do tego celu weźmiemy pod lupę temat zdrowia i panującą sytuację na świecie – pandemię koronawirusa.

Let’s proceed…

Liczba mnoga rzeczownika – plural nouns

Ogólna zasada tworzenia liczby mnogiej

Aby utworzyć liczbę mnogą, czyli magicznie sprawić, aby z jednej rzeczy zrobić dwie lub więcej, należy do rzeczownika – słówka, nazwy tej rzeczy – dopisać literkę „s„. Tę zasadę chyba zna już każdy – bardzo często powtarzająca się reguła w różnych językach świata :).

a doctor (doktor) – doctors (doktorzy)
a hospital (szpital) – hospitals (szpitale)
a patient (pacjent) – patients (pacjenci)
a specialist (specjalista) – specialists (specjaliści)

Świat bez chorób byłby idealny, tak samo język bez wyjątków byłby cudowny i prosty. Natomiast rzeczywistość jest zupełnie inna – istnieje kilka wyjątków tworzenia liczby mnogiej od słówek.

Wyjątki w tworzeniu liczby mnogiej rzeczowników

Rzeczowniki zakończone na -s, -ss, -sh, -ch, -x i -o

Gdy nasza rzecz szeleści na końcu przy wymowie, czyli gdy wypowiadamy słówko i słyszymy tam dźwięki „s”,”sz”,”z”, „ks” z naszych ust, to pewnie domyślasz się, że dodawanie samego „s” byłoby bez sensu i prawdopodobnie oplułbyś rozmówcę, dlatego tworząc liczbę mnogą dopisujemy końcówkę „es„, która w wymowie umożliwia nam zrobienie pauzy pomiędzy dwoma syczącymi dźwiękami.

a virus (wirus) – viruses (wirusy)
a rash (wysypka) – rashes (wysypki)
an illness (choroba) – illnesses (choroby)

W przypadku wyrazów kończących się na literkę „o” sprawa jest analogiczna.

a hero (bohater) – heroes (bohaterowie)
a mosquito (komar) – mosquitoes (komary)

Niestety, tutaj mamy pewien problem i będzie pewna komplikacja. Niektóre wyrazy kończące się na literę „o”, przy tworzeniu liczby mnogiej należy zapisywać z samą literką „s„.

a photo (zdjęcie) – photos (zdjęcia)
a zero (zero) – zeros (zera)

Rzeczowniki zakończone na -f i -fe

Większość słówek zakończonych na „f” lub „fe” ma swoją, nieregularną końcówkę, która wygląda w ten sposób: „ves”. Należy, tak jak gilotyną, odciąć stare zakończenie słówka – „f”/”fe” i na jego miejsce wstawić nowe – „ves„.

a life (życie) – lives (życia)
a knife (nóż) – knives (noże)
a calf (łydka) – calves (łydki)

Mamy też kilka wyjątków. W tych przypadkach obowiązuje zwykła, ogólna zasada.

a chef (kucharz) – chefs (kucharze)
a handkerchief (chusteczka) – handkerchiefs (chusteczki)

Rzeczowniki zakończone na -y

Gdy nasze słówko zakończone jest na literkę „y”, a w wymowie końcowej słyszmy „i”, to formę liczby mnogiej danego słówka zapisujemy z końcówką „ies„, odcinając literkę „y”.

an allergy (alergia) – allergies (alergie)
a therapy (terapia) – therapies (terapie)
an injury (uraz) – injuries (urazy)

W przypadku, gdy wyraz kończy się na „y”, ale w wymowie słyszmy bardziej „j”, to pozostawiamy wyraz i dopisujemy samo „s”. Tak, tutaj obowiązuje zasada ogólna. Jak widzisz, proste i bez problemu!

an X-ray (prześwietlenie) – X-rays (prześwietlenia)
a boy (chłopak) – boys (chłopcy)

Rzeczowniki nieregularne – irregular nouns

W języku angielskim jest pełno słówek, które sprawiają nam trudność, gdy w posiadaniu mamy już dwa przedmioty, trzy rzeczy, a nie jedną. Jak wybrnąć z sytuacji, gdy będziemy mieć przy sobie przedmiot, którego słówko odmienia się nieregularnie? Takich sytuacji mamy wiele – nawet w języku polskim. Po prostu należy te wyjątki zapamiętać.

a person (osoba) – people (ludzie)
a man (mężczyzna) – men (mężczyźni)
a woman (kobieta) – women (kobiety)
a bacterium (bakteria) – bacteria (bakterie)
a diagnosis (diagnoza) – diagnoses (diagnozy)
an analysis (analiza) – analyses (analizy)
a foot (stopa) – feet (stopy)
a tooth (ząb) – teeth (zęby)

Pamiętaj! Jeżeli nie jesteś pewny, nie załamuj się od razu! Większość słowników pokazuje, jak wygląda liczba mnoga danego słówka, więc nie ma co się przejmować ;), wszystko przyjdzie z czasem.

Poniżej przedstawiam Ci kilka zdań do poćwiczenia zagadnienia gramatycznego. Jeżeli masz niedosyt i czujesz, że chciałbyś poćwiczyć jeszcze więcej, to zapraszam Ciebie do sklepu internetowego na tej stronie. Znajdziesz tam dodatkowe materiały.

Cheers!

Exercises

Complete the sentences with the correct plural form of given nouns.

1. Malaria is an illness that causes fever and it is spread by infected ___ (mosquito).
2. ___ (person) are afraid of suffering from infectious ___ (disease).
3. There aren’t any ___ (vaccacine) for Coronavirus which may save our ___ (life).
4. ___ (Patient) have just heard different ___ (diagnosis) from their new ___ (doctor).
5. ___ (man)’s ___ (foot) are usually bigger than ___ (woman)’s ___ (foot).
6. ___ (Psychiatrist) help ___ (person) with their ___ (problem) and mental ___ (injury).

Answers: 1. mosquitoes; 2. people, diseases; 3. vaccacines, lives; 4. Patients, diagnoses, doctors; 5. Men, feet, women, feet; 6. Psychiatrists, people, problems, injuries

0 0 głos
Oceny artykułu
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz o tym wpisie? Zostaw komentarz!x
()
x